Mina tvåhjuliga motorfordon...

Denna sida är uppbyggd från 090723 -

 

 

Min första moppe, "HPD" med Rexram, tank från Panter osv...

Ursäkta kvalitén, men detta är bland de första bilderna jag själv

framkallade (60 talet början) med en simpel anordning, alltså, ingen vanlig

förstorningsapparat... det var en gammal handvevad 35 mm

filmkamera... (Skulle man haft kvar idag!)

 

 

Min första moppe, "HPD" med Rexram, tank från Panter osv...

Det började ca 1961, då farmor köpte en moppe till mig! På den tiden var man glad om man fick moppe i huvud taget!

Min snälla farmor köpte den av min kusin Anders på Ekerö. Det var ont om poliser på den tiden, men blev bättre igen! Men nu de sista åren är det natt igen... mer om detta senare... 

Jag bodde på Ekerö mellan 1987 - ca 1999 i villa på Närlunda, där jag dessutom fick familj, två barn osv... så jag vet...

 

Hur som, nu till ämnet...

 

Denna moppe var en s k "HPD" som betyder "hopp plockade delar"!

Idag kommer jag tyvärr inte ihåg alla delar, men det var en Rex ram och framgaffel tror jag, tanken var från en Panter tungviktare, samt motorn var en Vicky 56:a, (Viktoria) utan kick förstås... men det gjorde ju inget, för den startade lätt på ett halvt kolvslag.

Motorn var förstås trimmad (inga poliser på Ekerö som sagt) och moppen gjorde lätt 70 blås! Notera även det stora kugghjulet på bakhjulet, så den var bra råstark också!

 

Ev mer om min moppe lite senare... typ när polisen i stan letade trimning på min HPD moppe, utanför biografen Spegeln... (Vrålgarv) med publik...

 

Zündapp Union... min andra och sista moppe...

Här fick jag känna på min brors moppe, själv längtade jag till femton år!

Nu var jag bara ca 12-13år? Samt den här bilden togs ovanför Foresta, vid utsikten!

Den här moppen tog jag sen över efter brorsan... en Zündapp Union, om jag inte minns

fel? Men den är också väldigt lik Apollo! Årsmodell 1958, så min kanske var en 1959!?

 

Min första moppe tog sen slut, för det gör ju trimmade saker! Men jag fick sen överta min brors moppe, en blå Zündapp Union, en mycket ovanlig typ!

 

Måste även nämna Tomas Phontén! En länge känd skådespelare m m, men då jag kände honom gick han en parallellklass, och hade den tuffaste moppen jag kände till då! Vadå häftigt ljud från en moppe med fyrtakts motor på den tiden! Kommer tyvärr inte ihåg märket idag, men troligen en Ducati! Jag fick iallafall köra den några gånger...

 

Se några andra gamla moppemärken...

 

 

Min första, och enda lättviktsmotorcykel...

Det var en granne i backen, på tvärvägen som hade en lättviktare, en DKW! "Döden kommer vandrade" eller som meken på "Maltes cykel & sport" sa, det sjöng om mina dåligt spända ekrar på moppen: "Närmare gud till dig"! På fredagarna var han gladare och sjung: "Jag skall ta farmor med mig ut i kväll"! Maltes låg då på Sturevägen, Lidingö! Hur som, det var i alla fall en röd tuff sak tyckte jag, efter som den var fotväxlad, med fyra växlar dessutom! Jag "lyckades få tillstånd" att köpa den, och sen tog jag snabbt körkortet (16år fodrades för denna) Sen var lyckan gjord!

Min polare Tjali hade en röd vespa, Popolini! Så vi matchade varandra i färg men inte i fart.. he he...

 

Lägg märke till det böjda styret! Jag tror nästan jag bytte ut den, för det kan ju knappast vara original till denna maskin...? Jag har ett svagt minne att den nästan var rak...

 

Jag tröttnade på det snälla utseendet, så jag plockade ner motorcykeln i molekyler, och lackerade själv om den med en dammsugare i farmors källare!

 

Så här blev den efter omlackeringen...

 

Det blev nu kopparmetallic, på ram & gaffel m m, sen resten blev matchande grönt, (ärgad koppar) på tank och skärmar… sen på med en fårfäll för att dölja den mesiga limpan… samt monterade en ny nummerplåtskyllt bak m m...

 

Sen var det fullt ös igen! Efter någon vecka eller två, och vid ett tillfälle då vi klöste över Lidingöbron, halkade jag i det regnblöta tågspåret och flög in med stor kraft i järnräcket! Jag måste ha änglavakt, eftersom hojen blev skrot, men mitt huvud var helt, men inte min SVEMO hjälm, som var nylackerad i koppar! Nu var den spräckt. och min vilda framfart med en lättviktare tog abrupt slut...men nu var det dags med billappen...


Glömde att nämna en rolig sak, å det var att när man kom till ett rödlyse typ, och en Silverpil eller en Guldpil dök upp jämsides, blev det förstås tävlig vid grönt! Men eftersom jag hade en fyrväxlad fotväxel, och Silverpilen bara tre, så körde jag alltid ifrån dem på alla låga växlar, och på trean låg vi nästan jämsides, sen la jag i fyran och körde ifrån dem! Ha!!! Många snopna miner fick man se! Skryt skryt, men sådana minnen glömmer man aldrig...

 

Men det fanns en mycket läckrare lättviktare som jag dräglade över, när jag knappt hade moppeåldern inne!? Det var i "Dalom", min mors födelseby, och i den byn fanns en lite äldre teknisk mekarkille (Åke) som vi ibland hälsade på eftersom min kusin kände honom, och han hade en supersnygg blå och silverfärgad 125 cc Ducati! Se en bild här! Men den var kanske några år äldre, men såg nästan ut så här...

 

Sen blev det bilkörkortet (75:-) 1965... (Se mina fordon)

 

 

Min sköna Harly Davidson...

Men en kompis hade en HD 42:a 750cc med växelspak på tanken... till salu... Klicka här så kommer du till en separat sida...

 

 

Fler bilder och text kommer ev vartefter jag hinner...

 

 

Andra tvåhjulingar m m...

Apropå Zündapp! Kolla in denna hoj... som jag råkade hitta när jag letade efter Unionen...


Eller se en bättre bild!

 

Eller apropå vespa!

 

 

Se gärna mina andra fordon...