AGA Lidingö, mitt 1:a anställda jobb 1962
Denna sida är nu öppnad fr o m 100923 -
Photo 2011 © Staffan Rahm
KLICKA HÄR för att se en bild från AGA tiden!
Bilden föreställer bland annat AGA bergets gula torn, där man kontrollerade ubåtsperiskop, det som syns i bakgrunden framför gamla Lidingö tågets front!
1962 började jag på AGA, Lidingö, mitt första fasta jobb (2.24kr/tim) efter jag slutat skolan. Men först hade jag glatt stegat in på arbetsförmedlingen på Lidingö, Stockholmsvägen, nära Ternlunds herrekipering…
Jag ville då ha ett jobb som fotoassistent hos någon fotograf, eftersom jag var väldigt intresserad av foto redan på den tiden! Då tittar alla upp från sina skrivmaskiner och slår sig på knäna och ler! Min handledare säger då med bestämd röst: Glöm det, det är ingen framtid för dig eller någon! Men AGA söker personal… osv…
Photo 2011 © Staffan Rahm (Här låg då vakten i hörnet, nu ett kaffe!)
Dum och grön som jag var gick jag på det! Tog min trimmade moppe till AGA som bara låg några stationer från Herserud där jag då bodde, och fick jobb direkt på en revolver verkstad! Där fick jag jobba med revolversvarvar (typ halvautomatisk svarv) men tyckte inte det var så kul efter en månad, så jag flyttades till BLS! Förkortning på "Bleckslageriverkstaden"!? Kanske minns jag fel? Där blev jag i alla fall trycksvarvare! S K ”Pottsvarvare” som alla skämtade om!
Photo 2011 © Staffan Rahm (Små klickbara bilder) (Här låg BLS!)
Jag blev snabbt upplärd av den skickliga, och många år erfarne ”Svenne”!
Men han blev faktiskt imponerad av att jag lärde mig trycksvarvningen så snabbt, som enligt honom tar minst 10 år till fullärd trycksvarvare!
Skryt skryt, men jag blev gudskelov inte helt fullärd, men jag tyckte det var kul att trycksvarva… men det var ett hiskligt skitigt jobb!
Photo 2011 © Staffan Rahm
Tog denna bild i Gamla Stan, med min kompakt-kamera genom ett skyltfönster 150527!
Jag gjorde bland annat massor av kåpor, topparna (se bild ovan) m m på AGA fyrarna, eller fyrbojarna som guppar och blinkar i alla världens hav... Se bild, & bild 2
Men jag tröttnade på det jobbet efter ca 10 månader, och till Svennes stora besvikelse…
AGA Berget...
Photo 2011 © Staffan Rahm OBS! Klicka på bilden ovan!
Ingången till "hemliga AGA-Berget" är vid det gula tornet i bakgrunden...
Photo 2011 © Staffan Rahm
På bilden ovan ser man den runda utbyggnaden på tornet, för att kunna stå och testa, justera och godkänna m m de ubåtsperiskop de byggde i berget på min tid! På tornets hörn ser man fortfarande fästena för de långa periskopen...
Ingången till "hemliga AGA-Berget" och efter parallellgatan ställde vi våra bilar, moppar m m...
150317 såg jag att AGA museum i Belgien, Amsterdam, tagit (den ovan) två av mina bilder utan att fråga mig, eller sätta ut mitt namn under bilderna! 1:a & en till! Hmm...
AGA berget...
Jag kände en kille nära oss på Valhallvägen 9, Lidingö, som hette Kalle, ca 6-7 hus längre bort på vår gata, och han jobbade i AGA berget!
Jag tyckte hans jobb lät spännande! Prova och sök tyckte han, så jag tog honom som referens, och fick lyckligtvis jobba där!
AGA Berget var ett bergrum, där det gjordes hemligheter till försvaret, som t ex flyg gyro, m fl andra flyginstrument... (kommer till det senare)
Min 1:a chef var Köbin! (Oskar)
Det var en av undercheferna till högste chefen Daun! Sen det den långe mannen Olle Brötell! OBS! PÅ den tiden tilltalade man aldrig någon till förnamnet!
Köbin var en tuff och sträng chef med enorm respekt, men tycktes gilla mig av någon anledning, och jag honom på något vis, för han var sträng men rättvis, och jag märkte att han verkligen brydde sig om mig, så han lät mig avancera snabbt! Jag fick nu montera och dra svagströmsledningar på div enheter till gyrot ”grisen” (arbetsnamnet), samt många andra olika typer av flyginstrument, typ kursinställare, horisontindikatorer, flygradio m fl instrument... så mitt första jobb var att dra ledningar till kablage, och naja ihop dem, löda in dem osv... till enheter för Draken och Viggen...
1963 fick jag ett märkligt ryck, och sökte till AGA:s 3 åriga verkstadsskola, maskinlinjen! Den var ju i gymnasienivå, så den var ju inte helt lätt, och skola som jag just då hatade!? Men jag lyckades ändå ta mig igenom de tre åren...
Under de första två åren fick vi prya på div avdelningar på AGA! Bland de första var stora verkstan! Det var verkligen en upplevelse för sig! Pilsnergubbar och original av alla de slag... sen var jag på metallförrådet, och fick lära mig all typ av metaller! T ex att nysilver är vanligt nickelmässing, och har inte en endaste gnutta av silver i legeringen!!! (60% koppar, 25% zink, & 15% nickel)!
Sen tror jag att jag även hamnade på verktyg, där man tillverkade stansverktyg m m... lärde sig fräsa, slipa, kippa m m...
1965 gick jag även igenom AGA:s egna tuffa svetsskola, och lärde mig allt om svetsning, skärning, hårdlödning, elsvets argon m m... och det var efter den skolan jag köpte min första gassvets, i blå plåtlåda, AGA:s X11! Samt två gastuber, 5 och 7 liter, som jag även byggde en mini svetsvagn till...
OBS! Jag har allt kvar...
När jag gått ut verkstadsskolan 1965, fortsatte jag nu mitt jobb i berget, men nu som färdigutbildad instrumentmakare!
Sen åkte jag in i lumpen 1966!
Jag sökte till F11 Nyköping, och kom dit!? (ovanlig tur)
Där var jag kameramekaniker på Draken, (märkligt nog) men det är en annan historia...
1967 Åter till livet efter lumpen, och klarade även av högeromläggningen i Sverige... (den 3 september 1967) men just den dagen låg jag på beredskap på F11! Hmm... Sen blev det muck till våren! Jag fortsatte sen mitt jobb i berget...
Förutom flyginstrument, gjordes det även ubåtsperiskop i AGA berget, och senare instrument till stridsvagn S!
Hur som, mycket andra produkter hade vi också, t ex medicinska apparater typ autokemisten och barnkuvösen som jag även jobbat med innan verkstadsskolan, samt det byggdes även den spännande apparaten thermovision, samt Geodimeter… m fl apparater jag inte minns idag...
Geodimeter flyttades senare till Mörby, inte långt från mitt jobb nr tre, Micronic AB...
Photo 1970 talet © Staffan Rahm (OBS! Polaroid)
På bilden ovan jobbar jag just för tillfället med ett gäng pendlar...
När jag jobbat med ”grisens” div delar en längre tid, tröttnade jag på kablage och de supernoga lödningar m m (var även lödinstruktör ett tag), ville gå vidare till annan avdelning, det s k ”finbageriet”!
Sökte, och kom dit! (Efter lumpen) Där jobbade Kalle, min gamle vän som fick mig till berget!
Det var ett extra rent rum s k ”renrummet” med extra ren filtrerad luft i övertryck, och luftslussar för att komma in i rummet!
I alla bergets olika avdelningar hade alla vita långa nylonrockar och tofflor, men i finbageriet var det även rock och toffelbyte igen i luftslussen, och nylonmössa på förstås!
Min arbetsbänk hade dessutom ett stort luftfilter (bilden ovan) över hela framkanten, och som blåste ut extra finfiltrerad luft mot mig! Jag satt med andra ord ständigt i luftdrag! Precisionen var hög, så man jobbade mest under mikroskåp… (Se bilden ovan)
Det var bara slutmontering, ett enormt noggrant precisionsjobb, med super rena kullager, (tvättade vi själva) och som smordes med superfiltrerad ren silikonolja i glassprutor, med en extra filterenhet längst fram innan nålen... samt montering av precisions kugghjul i mässing eller beryllium, (som ibland etsades med svavelsyra för att få det rätta måttet) samt montering av motorer, servon, kablage m m, och alla rostfria mini skruvar låstes med pliobond, araldite, eller och låstes med stålvajrar så enheterna inte vibrerade loss i stridsflygplanen!
De sista tre åren blev jag en s k gyroexpert, gyrot som är själva hjärtat, ”grisen” i ett flygplan! (Eller hjärnan, balansorganet om man så vill) Det var en tung rund metallklump på en lagrad (roterey lager) axel, som snurrade i ca 27.000 r/min i ett plåthölje, som sen satt i ett nytt gyroupphängt hölje osv… och det fanns två sådana enheter i en ställning, som också var gyroupphängd i varje ”gris”! Bla bla bla... osv...
Det kom sen en mindre nyare modärnare typ av gyro till Viggen, som jag också byggde många enheter... men den kände av positionen med två små lätta luftklaffar i kors i utblåset från den snurrande klumpen, med betydligt högre rotationshastighet!
Den sista tiden i AGA berget blev det växlande jobb mellan gyro enheter och precisionspendlar som var skitjobbiga och tråkiga att göra! Kassationen var hög, men jag var väl en av de få som klarade att få 8 av 10 godkända... om man skall skryta... men jag var en envis och noga jävel...
(OBS! Allt här uppdateras vartefter jag minns & hinner…)
Sen fick jag nys på ett nytt intressant jobb, för jag tröttnade på gyron... och nu blev det att jobba med montering, viss utveckling och konstruktion m m av hydrauliska och pneumatiska industrirobotar... och styrningar m m... men det är ett annat jobb, som jag skall ta upp på en annan sida så småningom...
(Men det finns redan lite HÄR!)
AGA - svensk industrihistoria...
Gustaf Dalén...
Efter 11år på AGA sökte jag ett nytt jobb, och 1973 började jag på RETAB… osv...
Mer om AGA idag & förr...
111023 "Periskopen monterades i ”finbageriet” under kriget" Märkligt!?
Eftersom jag jobbade i AGA berget (i finbageriet) i 11 år, så låg iaf inte u b-periskopen där 1962! De var då i salen rakt fram, i förhållande till berget ingång!
110320 Hörde jag att AGA kontoret flyttar till gamla AGA igen...
100201 Gamla AGA byggs och bevaras för framtiden...
100119 P4 Radio... 1000 nya bostäder...
080226 Lidingö Stadshus ang AGA:s betydelse för Lidingö m m...
030924 En bok om AGA:s högklassiga optik... m m...
990609 Affärsvärlden ang AGA...
1990 Industrihistoria, Lidingö kommun...
Gamla AGA, Lidingö "Dalénum" skall bevaras, byggas till m m...
JM Om gamla, nya AGA området...
Så här såg en typisk AGA fyr/boy ut förr i världen...
Eller så här såg det ut på närbild, och genomskärning av en fyr...
(Jag gjorde alla lösa trycksvaravde delar här, t o m på klippern till höger!)
AGA på 1920 talet... (Källa Wikipedia)
Översikten ovan, låg Stora verkstan i mitten... och där pryade jag ett tag på 60 talet...
Hittade en till gammal bild på AGA området från förr...
Här en intressant läsning om Dalén & fyren m m...
Se här massor av bilder på Lidingöbanan, Lidingötåget, AGA m m...
Mer om Lidingötåget, Mustang...
AGA:s 1:a logos förr i världen...
Mina andra sidor ang AGA...
Se min hemsida om AGA spisen...
Eller se min hemsida om fyrar...
Eller min sida om trycksvarven m m...
Photo 2011 © Staffan Rahm (Små klickbara bilder)
Sen undrar jag... var tog den gamla AGA byggnaden vägen!?
Revs den!? Är det någon som vet, minns eller har en bild!?
Kontakta i så fall mig HÄR!
Photo 2011 © Staffan Rahm
Under Gustaf Dalén bysten 1869 - 1937 står det så här:
HANS LJUS LYSER ÖVER ALL VÄRLDEN, VÄGLEDANDE, RÄDDANDE
Som avslutning denna dag 110323 visar jag här monumentet
av AGA:s grundare och store man Gustav Dalén!
Han blev tyvärr blind p g a ett experiment med en gastub,
därför de konstiga ögonen som är glasögon...
Man kan ju undra, vad mer hade han gjort om han var seende...?
Photo 2011 © Staffan Rahm
Ett annat minne bredvid monumentet, var denna sten som överlämnades av Grekland till 50 år jubileet 14 sept 1954! Väldigt kul att se tycker jag, eftersom jag har ett förhållande med en grekiska...
Så här står det på Svenska på nedre framkanten:
Gåva av Grekiska Marinen vid AGA:s 50 års jubileum!
150318 Hittade jag denna AGA entusiast, från Nederländerna...
150317 AGA spisen, bilder i massor... "AGA Fornuis"
Här kan ni se min hemsida om AGA spisen...
150317 AGA museum i Belgien, Amsterdam!?
De har som snott två av mina bilder utan att fråga, eller sätta ut ägaren! Hmm... 1:a & en till!
PS. Det är därför jag länkar alla bilder på min hemsida, för man tar inte andras bilder utan lov!
Åter mina jobb...
150531 Gärdesloppet på Waldemarsudde 2015
Photo 2015 © Staffan Rahm
Det här är nostalgi för mig, eftersom jag jobbade på AGA från 1962!
Sen blev det AGA Berget i 11år!
Den 1:a bilen i ledet, är av märket AGA Phaenton 1921! De du! :)
Men den förste AGA bilen gjordes 1919!
Alltså, AGA gjorde inte bara GAS & Fyrar!