Tullarna då jag importerade min V8 Pacer... 

Denna sida är nu öppnad fr o m 100802 -

 

 

Detta hände en vinter 1997...

 

Så här gick det till ungefär…

 

 

Jag kom med bilfärjan från Tyskland 970111 med min nyinköpta Pacer, med tyska interimsskyltar som enligt säljaren i Tyskland skulle räcka enda hem till Sverige! Jag ringde ändå till Sverige från Tyskland till mitt försäkringsbolag och försäkrade bilen för hemresan till Sverige. Så nu har jag två försäkringar på bilen.

 

När jag sen kom till den Dansk tullpolisen i Rödby, anmodades jag att betala 3000:- + 20:-/dag i Danmarks korta genomresa till Sverige!? Klockan var över 12 på natten, så jag blev tillsagd att vända och åka tillbaka till Tyskland eller betala! Hmm…

 

Jag hade inte så mycket pengar, så jag blev tvungen att även låna min kompis sista pengar! Vi fick dessutom gå till fots mitt i kalla vinternatten till en bankautomat för att ta ut pengar i automaten! 

Så nu hade jag tre försäkringar på bilen!

 

Jag hade dessutom som jag sa till tullpolisen fått problem med bilens laddning, så vi hade ingen värme i bilen, så jag fick även betala en dyr utryckning vid Tyska tullen som bara hjälpte mig med startkabel för att få igång motorn igen, så bara det kostade 500:-! Sen fick bilen stå på en timme, så batteriet laddades upp innan vi tog färjan till Danmark, så jag inte skulle bli stående i färjan...

 

Den svenska tullen såg sen frågande på mig, och undrade varför jag har bytt till Danska interimsskyltar!? Det ska enligt svenska tulltjänstemannen inte behövas! Hmm…

Så tack för det danska tullen!

  

Är det såhär vi skall behandlas i tullen!? Dessutom är vi är ju numera med i EU!? Hmm…

 

Men jag vill ju inte påstå att jag blev så mycket bättre behandlad i den svenska tullen!

De menade på att inte mitt försäkringsbolag skickat det s.k. gula kortet! Men hur skulle jag kunna göra det, när jag inte viste vilken väg eller tull jag skulle åka genom på vägen hem till Sverige!? Vi hade ju faktiskt fler val... och vi viste då inte vilken det skulle bli!?

 

Dessutom sade mitt försäkringsbolag att jag skulle ringa från tullen när jag kommer till Sverige, så faxar de försäkringspapperna dit med fax!

Men svenska tullen sa att faxade papper inte är giltiga!??? Hmm…

 

Jag fick nu gå till ännu en bankautomat, men betydligt längre väg för att ta ut mina sista 800:- + 150:- för nya skyltar igen!? Plus lite extra för mat och bensin... Så nu har jag fyra bilförsäkringar!!!!?

Så det är inte konstigt att vi blev väldigt ledsna på denna vansinniga tull hysteri!

 

När jag kom hem skickade jag skyltarna åter till Tyskland, samt skyltarna till Danmarks tullstation som jag hade lovat... De skickades dessutom på postförskott, eftersom tullpolisen inte gett mig något postgironummer eller dylikt.

 

Summan jag tog ut var 2.000:- SKR + 1.000:- DKR som måste räknas om till svensk valuta + frakten till Danmark. Senare fick jag tillbaka skyltarna från Danmark!???? Hmm…

 

PS. Så ni som vill köpa bil utomlands, kolla upp saker minst 5 ggr innan ni åker…

 

Åter till min V8 Pacer...